Tunga Rallyt Väst 2011

Tävlingen, som är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla, kördes i år för artonde gången. Huvudarrangör var Motorhistoriska Sällskapet i Sverige samt Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb.

Starten skedde hos Scania Bilar i Hisings-Backa kl. 09.00. Efter en runda på 13,8 mil gick ekipagen i mål vid Volvomuseet i Arendal efter ungefär fyra timmar.

Färdvägen gick över Backadalsmotet – Gamla Kungälvsvägen – Kungälv (Kongahälla industriområde) – Kode (Halltorps industriområde) – Tjörnbroarna – Vallhamn (hamnen) – Tjörnbroarna – Jörlanda – Solberga – Kungälv (Rollsbo) – Rödbo – Säve – Norrleden – Volvo Tuvefabriken (Volvo Lastvagnar) – Arendalsplan.

På vägen vid de sex kontrollerna fanns ett antal praktiska och teoretiska prov inlagda. 71 fordon deltog i rallyt som fungerade väl också vid kontrollerna.

Presentation av deltagarna och prisutdelning skedde vid målet i Arendal. Där kunde deltagarna besöka Volvomuseet som hade museets dag med Boije Ovebrink och hans rekordbilar och prissamling. Där fanns underhållning för både barn och vuxna. Prisutdelare var Jan Tägt från Motorhistoriska Sällskapet samt Jan Jonsson, ordförande i Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb

Vinnare i rallyt blev Lars-Åke Wennermark med kartläsare Magnus Tulenius Alingsås i en Volvo 44505 från 1951.

Andra priset gick till Conny Harrysson i en Scania LS 76 från 1963

Tredje priset gick till Lars Johan Aminoff med förare Kenneth Larsson i en Scania tippbil från 1931.

Tävlingens äldsta lastbilar var en Volvo LV 60 flakbil från 1930 samt en Chevrolet bärgningsbil från 1930. Totalt sju bilar tillverkade på 1930-talet deltog i tävlingen.

En bil från Polen deltog.

Vid målet fanns alla deltagande bilar uppställda för att beskådas ut- och invändigt och under motorhuven.

Mer bilder från rallyt  finner du här

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *